NON TIPT | De perfecte salade in 5 stappen

Oh yes, we zitten midden in de zomertijd en wat ons betreft hoeven we geen zware maaltijden op tafel. We kiezen dan eerder voor een salade, maar dan het liefst wel eentje die goed vult zodat je niet later op de dag begint te snacken. Herken je dat? Met onderstaande tips ben je slechts 5 stappen verwijderd van de perfecte salade!

 

De groene basis

Wat is een salade zonder sla? Kies eens voor veldsla, rucola voor een wat nootachtige smaak of spinazie voor je dagelijkse dosis ijzer en andere voedingsstoffen.

Groenten & fruit

Kleurrijke groenten en fruit houden je salade gezond en fris. Denk bijvoorbeeld aan radijs, tomaatjes, avocado, mango, appel, geraspte wortel en rode ui (en wist je dat gekookte bietjes rauw ook heel goed smaken?) Paprika en komkommer zijn groenten die vrijwel overal goed bij smaken. Tipje: wil je dat je salade niet zo ‘waterig’ wordt, verwijder dan eerst de zaadlijsten uit de komkommer.

Granen of peulvruchten

Granen en peulvruchten zorgen een verzadigd gevoel, dus dit is een onmisbare stap voor als je een ‘snack-attack’ later op de dag wilt voorkomen. Maak de keuze uit granen zoals pasta, quinoa, couscous of bulgur of peulvruchten zoals linzen en kikkererwten. Het lijkt veel werk maar het is alles behalve dat – granen zijn vaak zo gekookt / geweld.

Toppings

Voor een lekkere ‘bite’ in je salade én voor ene feestelijke uitstraling, strooi dan wat toppings zoals noten, pitten, kruiden of croutons over je salade. Mogen we je nog een ultieme tip geven als je een kaasliefhebber bent? Probeer dan eens halloumi! Dit zoutige, Grieks kaasje moet je nog even grillen en heeft een heerlijke smaak. Benieuwd naar de halloumi? Hij staat op onze kaart, dus kom lekker een keertje proeven!

Dressing

Last but zeker not least. Verkijk je er niet op – een dressing maakt je salade echt helemaal af en kost echt niet zoveel tijd als je misschien zou denken. Vaak heb je met extra vergine olijfolie, peper en zout al een goeie basisdressing in elkaar. Om de salade een wat frissere smaak te geven kun je aan deze basis yoghurt, citroen- of limoensap toevoegen. Geef de salade een wat sterkere smaak met gember, azijn, mosterd of bosui.

Wat is jouw favoriete salade? Laat het ons weten in de comments, vinden we leuk!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *